قرص دافلون Daflon

قرص دافلون عمدتاً برای پیشگیری یا درمان بیماری‌هایی مانند وجود توده‌ها (هموروئیدها) و رگ های واریسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرص دافلون با طولانی شدن اثر انقباضی عروقی نوراپی نفرین که یک واسطه شیمیایی است و باعث افزایش تن وریدی و بهبود جریان خون می‌شود، استاز وریدی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، با کاهش جریان لنفاوی در اثر کاهش قطر عروق لنفاوی و فشار داخل لنفاوی، تخلیه لنفاوی را افزایش می‌دهد.

قرص دافلون ۵۰۰ میلی گرم برای درمان بواسیر حاد یا مزمن، ورید های واریسی و ورم لنفاوی استفاده می شود. این قرص باعث بهبود جریان خون در وریدها و بازیابی عملکرد آن ها می شود. قرص دافلون را طبق دستور پزشک همراه یا بدون غذا مصرف کنید. هم چنین ادامه مصرف دارو نیز تا زمانی که پزشک توصیه کرده باید رعایت کنید. اگر خیلی زود درمان را متوقف کنید، ممکن است علائم شما بازگردند و وضعیت شما بدتر شود. 

حتما پزشک خود را از سایر داروهای مصرفی خود مطلع کنید زیرا ممکن است برخی داروها با این دارو تداخل ایجاد کنند.

شایع ترین عوارض جانبی آن درد شکم، سردرد، حالت تهوع و اسهال می باشند. بیشتر این عوارض موقتی هستند و معمولاً با گذشت زمان برطرف می شوند. در صورت نگرانی در مورد هر یک از این عوارض، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. 

این دارو ممکن است باعث اسهال نیز شود، بنابراین بهتر است هنگام مصرف این دارو مایعات زیادی مصرف کنید زیرا می تواند به جلوگیری از کمبود آب ناشی از آن کمک کند. اصلاح سبک زندگی مانند کاهش استعمال سیگار، افزایش فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم به شما کمک می کند تا نتایج بهتری بگیرید.

زنان باردار یا شیرده قبل از مصرف این دارو باید با پزشک خود مشورت کنند. سو هاضمه و درد شکم از مهم‌ترین عوارض جانبی داروی دافلون است که بیش از دوز توصیه شده مصرف شود. از قرص دافلون هرگز نباید در موارد اختلالات خونریزی و نقص کلیه استفاده شود. اگر سابقه مشکلات قلبی، کبدی یا کلیوی دارید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص دافلون عمدتا برای جلوگیری یا درمان بیماری‌هایی مانند:

  • وریدهای واریسی: در موارد بزرگی و تورم اندام ها یعنی ساق پا یا بازوها (رگ‌های واریس) استفاده می‌شود.
  • استاز وریدی: برای درمان موارد انسداد جریان خون از طریق وریدها (استاز وریدی) استفاده می‌شود.
  • ادم لنفی: برای درمان احتباس موضعی مایعات که منجر به تورم (ادم لنفی) می‌شود، استفاده می‌شود.
  • بواسیر: بیشتر در موارد بواسیر (وجود توده) استفاده می‌شود.
  • درماتیت استاز: برای درمان موارد تغییرات پوستی در نتیجه تغییرات گردش خون یا تجمع مایعات استفاده می‌شود.
  • زخم پا: برای معالجه زخم‌های پا ناشی از گردش خون ضعیف استفاده می‌شود.

مزایای قرص دافلون برای درمان واریس

وریدهای واریسی به دلیل مشکل در جریان خون وریدهای پا به قلب ایجاد می شوند. قرص دافلون به بهبود جریان خون کمک می کند، نشت و همچنین پارگی ورید ها را کاهش می دهد، از لخته شدن خون جلوگیری می کند و همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان برای بهبودی عمل می کند. 

این قرص، باعث بهبود علائم واریس مانند درد و التهاب و درمان واریس می شود. در نهایت، می تواند به شما کمک کند کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهید و کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد.

خیلی از بیماران دوست دارند بدانند با مصرف این قرص چه اتفاقی می افتاد؟ آیا واریس پای آنها درمان می شود؟ و این رگهای برآمده برای همیشه از بین میروند؟
در ابتدا خوب است خاطر نشان کنیم همه انواع داروهای مورد استفاده در درمان واریس از جمله قرص دافلون برای دو هدف تجویز می شود:


1) کاهش درد و احساس سنگینی در پاها : داروهای واریس برای کم کردن شدت علایم به بیماران تجویز می شوند و در واقع با این داروها می خواهیم بیمار بتواند روال عادی فعالیت و کارهای روزمره را داشته باشد.
2)  محافظت در برابر بروز عوارض واریس هم هدف استفاده از برخی انواع داروها در واریس است.

دافلون هر دو اثر مفید را دارد یعنی هم باعث کاهش درد و ناراحتی های ناشی از واریس می شود هم اینکه جلوی بروز برخی از عوارض واریس را می گیرد.
قرص دافلون با ایجاد فرایند ضد التهابی در رگها جلوی ورم پا را می گیرد و به صورت اختصاصی به حفظ سلامت دریچه های لانه کبوتری موجود در دیواره داخلی رگها کمک می کند.
لازم است اشاره کنیم که از دست رفتن عملکرد دریچه های لانه کبوتری علت اصلی در بروز بیماری واریس است. دافلون با کمک به حفظ سلامت دریچه های لانه کبوتری دیواره رگها مانع از برگشت خون به عقب یا در اصطلاح پزشکی رفلاکس می شود و جلوی پیشرفت واریس را گرفته از بروز عوارض واریس پیشگیری می کند.

اثرات مثبت قرص دافلون

طبق مطالعات انجام شده بیماران با مصرف یک دوره ۶ ماهه قرص دافلون اثرات مثبت بسیاری را گزارش کرده اند:
1)  ورم پای بیماران واریسی کم شده است: با اندازه گیری دور مچ در بیماران با ورم ناحیه مچ تغییر قابل ملاحظه در مقدار ورم پا دیده شد. این اثر نوید بخش دافلون برای بیمارانی که به واسطه ورم ناشی از نارسایی وریدی دچار ناتوانی و محدودیت حرکتی شده اند، رضایت بخش می باشد. امروزه از این دارو برای رفع ورم در بیماران دچار نارسایی وریدی مزمن استفاده میشود.
2)  کاهش درد، سنگینی پا: این علایم که در بین بیماران واریسی متداول است با دافلون به خوبی کنترل می شود.
3)  کاهش تعداد دفعات کرامپ یا گرفتگی عضلات: یکی از آزاردهنده ترین علائم بیماری واریس که بیماران از آن یاد می کنند و باعث ناراحتی ، بهم خوردن خواب شبانه در بیمارن می شود با مصرف داروی دافلون تعداد دفعات بروز آن کاهش پیدا می کند.
4)  دافلون در مورد واریس لگنی هم مورد استفاده قرار می گیرد.
5) تسریع روند بهبود زخم وریدی: با دریافت مرتب قرص دافلون و رعایت توصیه های دیگر بیماران مبتلا به زخم پای وریدی در مقایسه با بیماران دیگر زودتر زخمشان بسته شد . دافلون با کم کردن التهاب و بهبود گردش خون به بسته شدن زخم کمک می کند.

دانستنی های لازم درباره‌ی مصرف دافلون

  • دافلون به صورت قرص‌های روکش دار موجود است
  • قرص دافلون معمولاً از طریق دهان با غذا یا بدون غذا مصرف می‌شود.
  • قرص‌ها نباید خرد یا جویده شوند بلکه باید به طور کلی بلعیده شوند.
  • دارو باید با فاصله زمانی مساوی بین دو دوز در زمان مشخص مصرف شود تا مقدار خاصی از دارو همیشه در بدن وجود داشته باشد.
  • استفاده از دافلون به عنوان داروی بدون نسخه توصیه نمی‌شود.
  • به دلیل خطر وقوع عوارض جانبی یا وابستگی، درمان با داروی دافلون نباید بیش از 3 ماه طول بکشد، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد.

نحوه استفاده از قرص دافلون

این دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید. قرص را به صورت کامل ببلعید. آن را نشکنید یا خرد نکنید. قرص دافلون را همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید و بهتر است آن را در یک زمان مشخص در روز مصرف کنید.

دوز معمول

میزان دوز مصرف مناسب قرص دافلون برای درمان:

  •  دوز دارو را می‌توان طبق وزن، سن، وضعیت روانی بیمار، شدت بیماری تحت درمان توسط پزشک تعیین کرد.
  •  رایج ترین دوز توصیه شده یک قرص 500 میلی گرمی دو بار در روز یا یک قرص 1000 میلی گرمی یک بار در روز بعد از غذا است.
  •  در موارد بواسیر حاد، 6 قرص در روز به مدت 4 روز و به دنبال آن 4 قرص در روز به مدت 3 روز توصیه می‌شود.
  •  در صورت تداوم علائم، سریعاً باید توصیه‌های پزشکی انجام شود.

عوارض قرص دافلون چیست؟

مهمترین  عوارض قرص دافلون بروز علائم گوارشی است، تهوع، ناراحتی معده، اسهال و استفراغ از جمله عوارض ناخواسته این دارو هستند.
همینطور سردرد، طعم غیر عادی در دهان، اشکال در تنفس یا بلع، تورم، خارش پوست، و کهیر جزو عوارضی است که برای این دارو گزارش شده اند.

این دارو شامل دیوسمین + هسپریدین (دافلون ۵۰۰ میلی گرم) می باشد و می تواند عوارض جانبی مانند تمام داروها ایجاد کند. اگر هر یک از عوارض جانبی جدی شود، یا اگر بیمار متوجه عوارضی شود که ذکر نشده است، سریعا باید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهد. این دارو معمولاً به خوبی تحمل می شود.

بنابراین عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • شایع (کمتر از یک نفر از هر ۱۰ نفر، اما بیش از یک نفر از ۱۰۰ نفر): اسهال، سوءهاضمه، حالت تهوع، استفراغ.
  • غیر معمول (کمتر از یک در ۱۰۰ نفر، اما بیش از یک در ۱۰۰۰ نفر): کولیت (التهاب روده بزرگ).
  • نادر (کمتر از یک در ۱۰۰۰ نفر، اما بیش از یک از ۱۰ هزار نفر): سرگیجه، سردرد، ضعف، بثورات، خارش، کهیر.

مصرف دافلون در دوران بارداری وشیردهی

برای تصمیم گیری در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنید. و در 3 ماه اول بارداری بهتر است استفاده نشود. همینطور اگر قصد بارداری دارید و یا باردار هستید پزشک خود را حتما مطلع نمایید.

  دقت کنید بدون تجویز دکتر دارو را استفاده نکنید و بدون مشورت با پزشک معالج بیش از 3 ماه از این دارو استفاده نکنید. اگر حساسیت به دیوسمین، فلاونوئید ها یا ترکیبات دارویی دیگر دارید حتما به پزشک خود بگویید.

سوالات متداول:

آیا قرص دافلون 500 در دوران بارداری بی‌خطر است؟

واکنش‌های شناخته شده‌ای از این دارو در دوران بارداری وجود ندارد و می‌توانید در صورت تجویز از جانب پزشک خود، این درمان را ادامه دهید. با این حال نباید سر از خود دست به درمان خود با این دارو بزنید.


 مصرف این دارو به چه صورت و چند بار در روز است؟

پزشک شما بسته به مشکلات و وضعیت کلی سلامت شما، مقدار مناسب دارو را تجویز می‌کند. از این نظر، دوز مصرفی این دارو در بین افراد متفاوت است و شما نباید طبق دستورالعمل استانداردی دوز استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر نوع مصرف بیش از حد می‌تواند به بدن شما آسیب برساند و نتایج نامطلوب مختلفی را به دنبال داشته باشد.


آیا برای دریافت این دارو به نسخه نیاز دارم؟

در بیشتر موارد، برای خرید و دریافت این دارو از داروخانه، نیازی به نسخه‌ی پزشک ندارید و این دارو بدون نسخه قابل تهیه است. با این حال، این ایده خوبی نیست که این دارو را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر دارویی با عوارض جانبی همراه است و هنگام مصرف داروهای دیگر به طور همزمان، عوارض می‌توانند شدیدتر شوند. به همین دلیل، باید با پزشک خود مشورت کرده و در مورد تمام داروهایی که در حال حاضر برای درمان سایر مشکلات و بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنید، به آن‌ها اطلاع دهید. پزشک کنش و واکنش‌های این دارو را با سایر داروها بررسی کرده و در صورت نبودن مشکلی، قرص را تجویز می‌کند.


آیا دافلون 500 عادت میاورد؟

اگرچه ممکن است هنگامی که دافلون 500 را برای مدت کوتاهی و برای چند روز مصرف کنید، مصرف این دارو عادت آور نباشد، اما ممکن است در طولانی مدت برخی از علائمی با ماهیت عادت آور را ایجاد کند. هنگام استفاده از این دارو به مدت چند ماه به طور مداوم باید مراقب باشید و همیشه با پزشک خود در مورد علائم مرتبط با ترک مصرف قرص مشورت کنید. به این ترتیب، می‌توانید دوز را طبق دستورالعمل پزشک خود مدیریت کنید و وقتی می‌خواهید در آینده مصرف آن را متوقف کنید، دوز را کمک کم و به تدریج کاهش دهید.


آیا قرص دافلون 500 بر فشار خون تأثیر می‌گذارد؟

مصرف این دارو تأثیری بر فشار خون ندارد. این دارو تنها با کاهش التهاب و تورم در ناحیه آسیب دیده، جریان خون را کاهش می‌دهد.


آیا ماهیت قرص دافلون 500 رقیق کنندگی خون است؟

دافلون 500 به عنوان یک ماده رقیق کننده خون عمل نمی‌کند و می‌توانید با اطمینان از این دارو هنگام تجویز پزشک استفاده کنید. با این وجود، باید در صورت ابتلا به هرگونه اختلال مرتبط با خون، مراقب باشید و پزشک خود را در مورد سایر داروهای مورد استفاده برای معالجه مشکلاتی که در حال حاضر دارید مطلع کنید.


در صورت مصرف بیش از حد قرص دافلون چه اتفاقی می‌افتد؟

مصرف بیش از حد هر دارو ممکن است احتمال عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. بنابراین ، توصیه می‌شود به شدت به دوز تجویز شده دارو پایبند باشید و در صورت مشاهده علائم مصرف بیش از حد دارو، بلافاصله با تیم پزشکی مشورت کنید.


اگر مصرف یک دوز دافلون را فراموش کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

فرد باید به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کند اما اگر زمان مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده خودداری کنید زیرا ممکن است منجر به مصرف بیش از حد دارو شود. از دست دادن دوز توصیه نمی‌شود و فرد باید دقیقاً به برنامه دوز دارو پایبند باشد.


اگر قرص دافلون که تاریخ مصرف آن منقضی شده بخورم چه اتفاقی می‌افتد؟

بعید است که یک دوز از داروی منقضی شده باعث بروز عارضه ای شود زیرا ممکن است اثر و قدرت خود را از دست داده باشد. با این حال، باید از مصرف داروی تاریخ مصرف گذشته خودداری کرد و در صورت احساس علائم نامطلوب پس از مصرف داروی تاریخ مصرف گذشته ، باید سریعاً با پزشک مشورت شود.


زمان شروع مصرف قرص دافلون چه زمانی است و تا چه زمانی اثر دافلون باقی می‌ماند؟

شروع اثر یا نتیجه دارو به شدت و دوز دارو بستگی دارد. تعداد کمی از بیماران پس از مصرف قرص دافلون به مدت حداقل یک تا سه هفته شدت علائم را نشان می‌دهند. شروع عمل و تسکین علائم در هر بیمار و بیماری تحت درمان متفاوت است.


چه موقع باید از مصرف دافلون خودداری کنید؟

قرص دافلون را در موارد زیر مصرف نکنید:

  •  آلرژی: در موارد سابقه آلرژیک یا شرایط آلرژی به دافلون یا هر مکمل غذایی دیگر که به صورت مصنوعی تولید شده است.
  •  اختلالات خونریزی: در موارد اختلالات خونریزی مانند هموفیلی، پورپورا، باید از مصرف آن اجتناب شود.
  •  نقص کلیه: در مواردی که بیماران دارای نقص کلیه هستند.
  •  در بارداری و شیردهی: به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی در مورد انتقال قرص‌ها به شیر مادر، درمان با دافلون در شیردهی توصیه نمی‌شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *