تاثیر عسل در ترمیم پذیری بستر زخم

تاثیر عسل در ترمیم پذیری بستر زخم | گیاهان دارویی و ترمیم زخم

تاثیر عسل در ترمیم پذیری بستر زخم چیست؟

تاثیر عسل در ترمیم پذیری بستر زخم و بررسی هیستوپاتولوژیکی تاثیر سینرژیک مصرف موضعی اسانس pulegium Mentha و عسل در تاثیر عسل در ترمیم پذیری بستر زخم و ترمیم پذیری بستر زخم باز پوستی

چکیده

مقدمه: یکی از اهداف درمان علم پزشکی، ترمیم زخم در زمان كوتاهتر، با عوارض جانبی كمتر می باشد. اهمیت و اثربخشی استفاده از گیاهان دارویی در سالیان اخیر افزایش یافته است.

هدف: مطالعه حاضر جهت بررسی اثر سینرژیک مصرف موضعی اسانس نعنا و عسل و تاثیر عسل در ترمیم پذیری بستر زخم و در ترمیم پذیری بستر زخم باز پوستی رت انجام شده است.

15 × انجام گرفت. تحت بیهوشی، زخمی مربع به ابعاد 15 Wistar روش بررسی: این مطالعه تجربی روی 75 سر رت نژاد میلیمتر ایجاد شد. برای توزیع موشها روش تصادفی اعمال شد. سطح زخمها در گروههای تجربی روزانه یک بار با نعنا، عسل، تركیبی از هر دو و پماد فنی توئین پوشانیده شد. درگروه شاهد هیچ گونه تیماری انجام نشد. در بررسی ماكروسکوپی و اندازه گیری و 14 ارزیابی شد.

تاثیر عسل در ترمیم پذیری بستر زخم

آیا عسل درمانی زخم تاثیری در روند سریع بهبودی آن دارد؟

بله، عسل به عنوان یک ماده طبیعی با خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و نرم کننده شناخته شده است و ممکن است در بهبود زخم‌ها و جلوگیری از عفونت‌ها نقش داشته باشد. بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که عسل ممکن است در افزایش فرایند التیام زخم‌ها و کاهش زمان بهبودی آنها مؤثر باشد.

عسل دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی است که می‌تواند باعث کاهش التهاب، حفاظت از زخم در برابر عفونت، و تسریع در فرایند ترمیم بافت شود. همچنین، ویژگی‌های مرطوب‌کننده عسل می‌توانند به حفظ رطوبت در محیط زخم کمک کنند که این نیز برای بهبود سریع‌تر زخم مفید است.

به هر حال، استفاده از عسل به عنوان درمان باید تحت نظر پزشک یا متخصص بهداشت پوست انجام شود. همچنین، نوع و مشخصات عسل ممکن است تأثیر بگذارد، به همین دلیل بهتر است از عسل با کیفیت و بدون آلودگی استفاده شود.

تاثیر عسل در ترمیم پذیری بستر زخم در زمان بهبودی چیست؟

عسل می‌تواند تاثیرات مثبتی در ترمیم پذیری بستر زخم داشته باشد. برخی از اثرات مهم عسل در این زمینه شامل موارد زیر می‌شوند:

1. ضد التهاب و ضد عفونی: عسل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. این ویژگی‌ها می‌توانند به کاهش التهابات محل زخم و پیشگیری از عفونت‌ها کمک کنند.

2. تحریک تولید بافت جدید: عسل می‌تواند به افزایش تولید بافت جدید (ترمیم بافت) در محل زخم کمک کند. این اثر بهبودی میکرومحیط زخم و تحریک فرآیند ترمیم بافت را افزایش می‌دهد.

3. ترتیب رطوبت: خاصیت مرطوب‌کننده عسل می‌تواند رطوبت محیط زخم را حفظ کند و از خشک شدن زخم جلوگیری کند. رطوبت محیط زخم یکی از عوامل مهم در ترمیم سریع زخم است.

4. سایر اثرات مفید: عسل ممکن است دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد قارچی و تنظیم‌کننده فرآیندهای التهابی باشد که به بهبود ترمیم پذیری زخم کمک می‌کنند.

تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از عسل در درمان زخم‌ها، به خصوص زخم‌های مزمن مانند زخم‌های فشاری، می‌تواند موثر باشد. با این حال، همواره باید توجه داشت که هر درمانی باید تحت نظر پزشک یا متخصص بهداشت پوست انجام شود، و استفاده از عسل نیز به عنوان یک درمان مکمل در نظر گرفته شود.

تاثیر عسل در ترمیم پذیری بستر زخم

بررسی هیستوپاتولوژیکی تاثیر سینرژیک مصرف وضعی اسانس پولگیوم نعنا چیست؟

بررسی هیستوپاتولوژیکی تاثیر سینرژیک مصرف موضعی اسانس pulegium Mentha و عسل در ترمیم پذیری بستر زخم باز پوستی را نشان می دهد.

10 در بررسی های هیستوپاتولوژیکی ، یک نمونه از بستر زخم از تمام گروههای ،7 ،4 ، سطح زخم، در روزهای 1 مورد مطالعه برداشته شد و مورد پردازش بافتی قرار گرفت. برای بررسی اختلاف معنیداری بین گروهها آنالیز واریانس یک طرفه و یا از نظر آماری معنیدار P < 0/ نسخهی 21 استفاده شده و نیز مقدار 05 SPSS دوطرفه استفاده شد. جهت آنالیز داده ها از نرم افزار درنظر گرفته شد.

نتایج: در گروه درمانی تركیب عسل و نعنا در مقایسه با گروههای دیگر) درصد بهبودی بیشتر و مساحت زخم كمتر( اثربخشی بر .)P < 0/روی تسریع ترمیم زخم، به طور معنیداری بیشتر بود ) 001

نتیجه گیری: مصرف تركیب اسانس نعنا و عسل در ترمیم پذیری زخم باز پوستی مؤثر بوده و باعث تسریع ترمیم زخم شده است.

مطالب مرتبط: کلینیک زخم / زخم سوختگی / درمان عفونت زخم / زخم عفونی / عوامل خطر مرتبط با زخم بستر / زخم دیابتی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *