چرا باید ضد آفتاب بزنیم؟

قبل از اینکه به ضرورت زدن ضد آفتاب و خواص اون پی ببریم، اول راجع به انواع پوست کمی صحبت کنیم.

برای داشتن مؤثرترین برنامه مراقبت از پوست، اطلاع از نوع پوست‌تان اهمیت شایانی دارد. اگر نوع پوست خود را اشتباه تشخیص دهید و از محصول نامناسبی استفاده کنید، وضعیت پوست شما بدتر خواهد شد که ممکن است منجر به ایجاد سوزش، چربی اضافی و جوش روی پوست‌تان شده یا باعث خشکی پوست و در نهایت بروز چین و چروک روی پوست‌تان شود.

برای تشخیص نوع پوست خود، کارهای زیر را انجام دهید:

قدم اول: ابتدا پوستتان را با پاک‌کننده‌های ملایم کاملا تمیز کنید. هرگونه آرایش، چربی یا گرد و غبار را از صورت خود پاک کنید.

قدم دوم: پوستتان را با حوله‌ای نرم ( به‌ طوری که آن را به‌ آرامی روی پوست خود بگذارید و بردارید) خشک کنید. از مصرف هرگونه مرطوب کننده یا سرم اجتناب کنید. اجازه دهید پوست شما به حالت طبیعیِ خود برگردد.

قدم سوم: یک ساعت صبر کنید. در طول این مدت به صورت خود دست نزنید (در برابر هرگونه وسوسه مقاومت کنید). بعد از یک ساعت، از نزدیک به پوست خود نگاه کرده و به کیفیت آن توجه کنید.

نوع پوست یک ساعت بعد از شست‌ وشوی صورت

خشک: احساس خارش و کشیدگی و پوسته‌پوسته شدن روی صورت

چرب: احساس چربی و درخشش به‌ویژه در ناحیه T صورت

مختلط: چرب در ناحیه T و معمولی یا خشک روی گونه و فک

معمولی: بهترین حالت که در آن پوست نه خشک است و نه چرب

حساس: پوست گاهی قرمز، دچار خارش و ملتهب می‌شود

پوست معمولی ( نرمال )

این نوع پوست نه چرب است و نه خشک. پوست معمولی به ندرت چرب می‌شود و اگر این اتفاق بیافتد به راحتی می‌توان این چربی را از بین برد. در مورد اندازه منافذ پوست معمولی باید گفت که این نوع پوست منافذ کوچکی دارد که به راحتی دیده نمی‌شوند و به ندرت باز و برجسته خواهند شد. پوست معمولی معمولا به ندرت براق می‌شود و همچنین کمتر مات یا پوست پوست می‌شود. افراد با پوست معمولی اغلب خطوط چین و چروک صورت‌شان کم است و رنگ پوست نواحی مختلف صورت‌شان یکسان و بدون لک و جوش است.

پوست خشک

اگر پوست خشک داشته باشید حتما بسیاری از مواقع احساس کشیدگی در پوست خود خواهید داشت. همین‌طور ممکن است شاهد لک‌های قرمز و پوسته پوسته شدن پوست‌تان در نواحی مختلف باشید. کسانی که پوست خشک دارند معمولا منافذ پوست‌شان به راحتی دیده نمی‌شود و معمولا زودتر از دیگران دچار چین و چروک صورت، حساسیت و خارش پوست می‌شوند.

کرم نرم کننده‌ای برای پوست خشک انتخاب کنید که طراوت و شادابی پوست را به آن بازگرداند. کرم نرم کننده مخصوص پوست خشک باید دارای مواد مغذی و آبرسان باشد تا رطوبت از دست رفته پوست را جبران کند. به طور مرتب صبح و شب کرم خود را بر روی پوست تمیز استفاده کنید تا میزان رطوبت پوست را کنترل کنید. بسیار مهم است که عادت روزمره مراقبت از پوست ثابت داشته باشید و آن را حفظ کنید.

پوست  چرب

کسانی که انواع پوست چرب دارند معمولا همیشه از پوست براق صورت، آکنه و جوش صورت شکایت می‌کنند. علت پوست چرب می‌‌تواند هم عوامل ارثی و هم تغییرات هورمونی در سنین مختلف باشد. کسانی که به طور ارثی و ژنتیکی منافذ چربی پوست‌شان خیلی فعال باشد به صورت خودکار چربی طبیعی بیشتری تولید می‌کنند. افزایش میزان ترشح هورمون‌ها در بدن نشان دهنده تولید بیش از حد آندروژن است که هم در بدن خانم‌ها و هم در بدن آقایان وجود دارد.

تولید آندروژن بر میزان تولید سبوم (چربی طبیعی پوست) تاثیر مستقیم دارد. وقتی که میزان تولید چربی پوست افزایش پیدا کند، منافذ پوست بزرگ‌تر می‌شوند و جوش و دانه‌های زیر پوستی بیشتر می‌شود. پوست چرب به شدت مستعد جوش، آکنه و دانه‌های زیر پوستی سر سیاه است. منافذ پوست چرب معمولا بیشتر از انواع دیگر پوست قابل مشاهده است و دلیل آن بزرگ‌تر شدن‌ آن‌هاست. پوست چرب معمولا براق‌تر از پوست‌های دیگر است و ممکن است باعث شود آرایش شما زودتر به هم بریزد. مهم است که پوست چرب به طور کنترل شده و ملایم لایه‌برداری شود چرا که تولید بیشتر چربی می‌تواند به دلیل پوست‌های مرده باشد. 

 استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان را کنار نگذارید، انواع پوست‌‌ها به نرم کننده و آبرسان احتیاج دارند. اما شما باید از کرم مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید و برای پاک کردن پوست چرب نیز به جای استفاده از شیر پاک کنن و روغن پاک کننده، از آب پاک کننده و تونر استفاده کنید. تا چربی صورت را متعادل کنید. 

پوست مختلط

 پوست‌های ترکیبی شامل دو یا چند نوع پوست مختلف می‌شوند. در این حالت معمولا قسمت‌هایی از صورت به شکل خشک و پوست پوست و قسمت‌های دیگر چرب و براق می‌شوند. در خیلی از مواقع افراد به دلیل این نشانه‌ها پوست ترکیبی خود را با پوست خشک یا چرب اشتباه می‌گیرند که این اشتباه است. این پوست غالبا در ناحیه T شکل صورت (پیشانی و بینی) و چانه ظاهر چرب و براق دارند. این نواحی از صورت غدد چربی فعال‌تری نسبت به نواحی دیگر صورت مثل گونه‌ها دارند.

پوست حساس

درواقع هر کدام از پوست‌های چرب، خشک یا ترکیبی می‌توانند خصوصیات پوست حساس را هم داشته باشد. پوست‌های حساس همیشه مقداری قرمز و ملتهب هستند و از بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی نمی‌توانند استفاده کنند. کسانی که پوست حساس دارند نباید به هیچ وجه از محصولات قوی با ترکیبات شیمیایی شدید استفاده کنند.

پوست‌های حساس در برابر آفتاب می‌توانند به شدت آسیب پذیر باشند. پس مطمئن شوید که بدون کرم ضد آفتاب با UV بالای ۵۰ که بافت سبکی دارند از خانه بیرون نمی‌روید. کرم ضد آفتاب و لوازم آرایشی که بافت سنگین دارند اصلا برای پوست حساس مناسب نیستند.

چند توصیه برای تمام انواع پوست

  • مایعات کافی بنوشید،
  • حداقل هفته‌ای یکبار روبالشی خود را عوض کنید،
  • هر روز ضد آفتاب بزنید و این کار را ۱۵ دقیقه قبل از خروج از منزل انجام دهید.

روش های مراقبت از پوست زمانی مفید و خوب هستند که انجامشان دهید! پس روتین پوستی خود را هر روز انجام دهید.

تأثیر نور خورشید بر پوست

نور خورشید معمولاً برای ما خوشایند است، اما همه می‌دانند که پرتوهای آن برای پوست مضر است. در حقیقت، خورشید اشعه‌ی فرابنفش (UV) از خود ساطع می‌کند که اشعه‌ی فرابنفش  (UVB) و اشعه‌ی فرابنفش (UVA) مشهورترین آنها هستند.

اشعه‌ی فرابنفش UVB عامل آفتاب سوختگی است، اما اشعه‌ی فرابنفش UVA هنگام آفتاب گرفتن پوست را برنزه می‌کنند. این دو اشعه در ایجاد پیری زودرس پوست نقش دارند. به علاوه، مشخص شده است که مواجهه با آفتاب ممکن است مشکلاتی جدی را ایجاد کند، از جمله افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست. خوشبختانه، از فواید کرم ضد آفتاب، این است خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با اشعه‌ی فرابنفش خورشید را کاهش می‌دهد.

پرتوهای UVB (عامل آفتاب سوختگی) در طول ماه‌های سرد سال شدت کمتری دارند، اما پرتوهای UVA (عامل ابتلا به سرطان پوست (در کل ماه‌های سال، قدرت خود را حفظ می‌کنند. درست است که در روزهای سرد زمستان برای محافظت از سرما، بدن خود را با لباس‌های پوشیده و ضخیم می‌پوشانید، اما صورت، گردن و دست‌های شما معمولاً بدون محفاظ هستند و سرطان پوست غالباً در همین نواحی ایجاد می‌شود. از فواید کرم ضد آفتاب در این فصل محافظت پوست در برابر اشعه مضر خورشید است.

اشعه‌ی UVA از شیشه‌ی پنجره عبور می‌کنند.

پرتوهای UVA (عامل سرطان پوست) تقریباً از شیشه‌ی همه‌ی منازل و خودروها عبور می‌کنند. طول موج این پرتوها نسبت به UVB بلندتر است. در حقیقت، به دلیل عبور این پرتوها از شیشه‌ی خودروها، بیش از ۵۳ درصد از سرطان‌های پوست در دست چپ یا قسمت چپ صورت ایجاد می‌شود. هنگامی که در یک روز زمستانی آفتابی با یک فنجان چای و کتاب مورد علاقه‌ی خود کنار پنجره می‌نشینید، پوستتان کاملاً در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید قرار دارد.

اشعه‌ی فرابنفش در ارتفاعات شدت بیشتری دارد.

به ازای هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع از سطح دریا، شدت تابش اشعه‌ی فرابنفش ۵-۴ درصد بیشتر می‌شود. در ارتفاع ۱۵۰۰ متری، شدت تابش پرتوها ۲۵ درصد و در ارتفاع ۳۰۰۰ متر حدود ۵۰ درصد بیشتر است. به همین دلیل است که کوهنوردان حرفه‌ای همیشه از ضد آفتاب‌های مناسب استفاده می‌کنند.

 هوای خشک عامل خشکی بیشتر پوست است.

هوای سرد پوست را خشک می‌کند. برای جلوگیری از خشکی پوست،علاوه بر استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با پایه‌ی مواد معدنی حاوی روغن نارگیل یا روغن زیتون را می‌تواند انتخاب مناسبی کنید. حتماً لب‌های خود را با بالم لب حاوی موم زنبور عسل و دست هایتان را با کره شی (Shea butter) چرب کنید.

زمستان هم استثنا نیست!

خلاف چیزی که تصور می‌شود، ضرر نور خورشید در زمستان کمتر نیست. در واقع، برف ۸۰ درصد از پرتوهای فرابنفش را بازتاب می‌دهد. بنابراین، در زمستان، پوست شما نه فقط در معرض اشعه‌ی فرابنفش خوشید قرار دارد، بلکه پرتوهای منعکس شده از سطح زمین را نیز دریافت می‌کند. این مسئله در روزهای ابری نیز مصداق دارد، زیرا بخش اعظم پرتوهای فرابنفش از لا به لای ابرها عبور می‌کنند و به پوست شما می‌رسند.

نکته‌ی مهم دیگر این است که کوهنوردی و ورزش‌های کوهستانی در فصل زمستان، شما را بیشتر در معرض تابش پرتوهای فرابنفش قرار می‌دهد. در حقیقت، با افزایش ارتفاع، میزان مواجهه با پرتوهای فرابنفش افزایش پیدا می یابد. همانطور که خواندید، به ازای هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع از سطح دریا، مواجهه با پرتوهای فرابنفش ۴-۵ درصد افزایش می یابد.

در پایان باید بگوییم، در زمستان به علت سرمای هوا، گرمای نور خورشید روی سطح پوست را حس نمی‌کنید. در نتیجه، متوجه سوزش ناشی از تابش این پرتوها نمی‌شوید و گمان می‌کنید در برابر خورشید محافظت شده اید.

تاثیر ضد آفتاب بر پوست

استفاده از ضد آفتاب‌ها یکی از ساده‌ترین اما تاثیرگذارترین کارها برای مراقبت و رسیدگی به پوست است. اگر شما به پوستتان اهمیت می‌دهید، هرگز نباید اجازه دهید که جای کرم ضد آفتاب‌تان در کیف و میز آرایش‌تان خالی شود. زیرا هیچ روزی را نباید بدون استفاده کافی و صحیح از کرم‌های ضد آفتاب به شب برسانید. باید ادعا کرد که کرم‌های ضد آفتاب اصلی‌ترین بخش روتین پوستی هستند، یعنی همان اندازه که شستشوی پوست در روتین پوستی اهمیت دارد، به همان اندازه نیز استفاده از کرم‌های ضد آفتاب برای مراقبت از پوستتان مهم است و نقش بسیار زیادی دارد.

3  باور غلط درباره‌ی ضدآفتاب

در پایان چند باور غلط در مورد استفاده از ضدآفتاب‌ها 

  • خیلی اوقات افراد فکر می‌کنند که آسیب آفتاب تنها زمانی هست که آفتاب‌سوختگی بر روی پوست اتفاق می‌افتد، اما در جریان باشید که آفتاب‌سوختگی نهایت تخریب سلول‌های ناحیه‌ی اِپیدرم است و آفتاب‌سوختگی به نوعی یک انفجار در ناحیه‌ی پوست است که به شدت فولیکول‌های مو، غدد سِباسه و ضایعات مربوط به آکنه ضربه وارد می‌کند.
  • یادمان باشد که حتی در هوای ابری هم باید استفاده از ضدآفتاب را از یاد نبریم
  • وقتی که در منزل یا در داخل ماشین هستیم باید ضد آفتاب استفاده کنیم و بدانیم که اشعه‌ی آفتاب هم‌چنان اثرات مضر خودش را برای ما دارد.

خواص و فواید استفاده از ضد آفتاب بر پوست صورت چیست؟

  • مراقبت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید
  • جلوگیری شگفت‌انگیزی از ایجاد چین و چروک روی پوست صورت
  • جلوگیری از آفتاب سوختگی
  • جلوگیری از التهابات پوستی و قرمزی پوست
  • جلوگیری از جوش زدن پوست
  • مرطوب‌کنندگی و تامین برخی از مواد مغذی پوست
  • تقویت پوست
  • کمک به جوانسازی پوست صورت
  • کمک به روشن‌تر شدن پوست
  • جلوگیری از ایجاد لک و تیرگی روی پوست صورت و درمان لک‌های پوستی

به میزان spf ضد آفتاب‌تان دقت کنید

اگر می‌خواهید تاثیر ضد آفتاب بر پوست صورتتان بیشتر و قابل توجه‌تر باشد بهتر است از ضد آفتاب‌هایی استفاده کنید که میزان SPF به کار رفته در آن‌ها ۳۰% یا بالای ۳۰% باشد. زیرا میزان محافظت این نوع ضد آفتاب‌ها به مراتب خیلی بیشتر از سایر انواع آن‌ها است. بنابراین در خرید کرم ضد آفتاب چک کردن این مورد را فراموش نکنید.

ضد آفتاب را به تمام صورتتان بمالید

بهترین روش برای افزایش تاثیر ضد آفتاب بر پوست این است که شما تمام سطح پوست صورتتان را به این کرم آغشته کنید. یعنی آن را تنها روی گونه و بینی و پیشانی نمالید! بلکه به اندازه کافی آن را بردارید و با انگشت روی تمام سطح پوستتان از جایی که موها شروع به روییدن کرده‌اند، تا کنار گوش‌ها و زیر چانه بزنید.

ضد آفتاب‌تان را در طول روز تمدید کنید

یکی از موارد بسیار مهمی که تاثیر ضد آفتاب بر پوست صورت را دو چندان می‌کند، این است که در طول روی چند بار از کرم ضد آفتاب روی صورتتان استفاده کنید. بهترین حالت این است که تا غروب هر ۳ یا ۴ ساعت کرم ضد آفتاب را روی پوستتان بزنید. فرقی نمی‌کند از خانه خارج شوید یا نه، برای اثربخشی خوب لازم است حتی در خانه هم همین میزان ضد آفتاب را استفاده کنید.

در زمان درستی ضد آفتاب بزنید

نکته پایانی برای اثربخشی بهتر کرم ضد آفتاب این نکته است که حتما ۳۰ دقیقه پیش از اینکه از خانه خارج شوید و در معرض نور خورشید قرار بگیرید، حتما کرم ضد آفتاب‌تان را روی پوست استفاده کنید. این کار باعث می‌شود محافظت از پوستتان بیشتر و بهتر انجام شود.

تاثیر ضد آفتاب بر جوش صورت

آفتاب یکی از حیاتی‌ترین اجزای طبیعت است که بدون آن زندگی روی کره زمین غیرممکن خواهد بود. اما آیا می‌توان گفت که آفتاب همیشه برای ما مفید است؟ پاسخ خیر است. نور خورشید با وجود تمام محبتی که به طبیعت می‌کند، می‌تواند گاهی برای ما انسان‌ها بسیار زیان‌بار باشد. اشعه‌های مضر نور خورشید، می‌توانند احتمال جهش ژنتیکی درون سلول‌های پوست ما را بالا ببرند و در نتیجه سرطان پوست را سبب شوند. یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با این اثرات مخرب، استفاده از ضد آفتاب است. با استفاده از ضد آفتاب و پوشیدن لباس‌هایی آستین بلند و پوشیده، می‌توان تا حد بسیار زیادی این اثرات مخرب را خنثی کرد. در بین انواع پوست، پوست جوش‌دار نسبت به سایرین حساس‌تر و ملتهب‌تر است و به مراقبت‌های بیش‌تری نیاز دارد. 

  • در ابتدا باید بدانید که آفتاب می‌تواند موجب حساسیت بیش‌تر پوست‌های جوش‌دار شود و جای زخم و جوش‌های صورت را وخیم‌تر و تیره‌تر کند.
  • آفتاب می‌تواند موجب خشکی پوست و از بین رفتن سلول‌های پوستی شود. این سلول‌های مرده نیز می‌توانند با مسدود کردن منافذ پوست، جوش‌های پوستی را بیش‌تر کنند.
  • از طرفی خشکی پوست، بر اثر آفتاب می‌تواند موجب ترشح بیشتر چربی برای جبران چربی از دست رفته در پوست‌های چرب شود. همین امر می‌تواند جوش‌های صورت را تشدید کند.

ضد آفتاب مناسب برای پوست‌های چرب و جوش‌دار

با استفاده از این اطلاعات مشخص شد تاثیر ضد آفتاب بر جوش صورت می‌تواند بسیار مثبت باشد. اما چرا بسیاری از افراد صاحب پوست چرب، پس از استفاده از ضد آفتاب، شاهد جوش‌های بیش‌‌تری هستند؟ پاسخ این است که این افراد احتمالا در انتخاب ضد آفتاب خود اشتباه می‌کنند. همان طور که از تاثیر انتخاب و استفاده از کرم‌پودرها و سایر محصولات آرایشی روی پوست چرب، اطلاع دارید و سعی می‌کنید تا نوع مناسب پوست خود را انتخاب کنید؛ باید در خرید ضد آفتاب نیز دقت کنید. تاثیر ضد آفتاب بر جوش صورت تنها زمانی مثبت خواهد بود که از ضد آفتاب مخصوص پوست‌های چرب و جوش‌دار استفاده کنید. برای خرید این ضد آفتاب‌ها، می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید.

  • از آن جایی که پوست شما چرب است، پس نیازی به چربی بیش‌تر نخواهید داشت. بنابراین حتما دقت کنید که ضد آفتاب شما oil-free باشد. این نوع ضد آفتاب‌ها معمولا کمتر از ۲۰% چربی دارند یا اصلا مواد چرب در آن‌ها به کار نرفته است.
  • از آن جایی که اغلب اوقات پوست چرب مساوی است با پوست جوش‌دار، پس سعی کنید از ضد آفتاب‌های ضد جوش یا Non-comedogenic استفاده کنید. این ضد آفتاب‌ها موجب مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد جوش نمی‌شوند.
  • همان طور که گفتیم پوست‌های جوش‌دار، حساس‌تر از سایر انواع پوست هستند. بنابراین سعی کنید از ضد آفتاب‌های کم‌کننده حساسیت و بدون الکل یا Hypoallergenic استفاده کنید.
  • سعی کنید از ضد آفتاب‌های سبکی مانند انواع اسپری، ژلی یا فلوئیدی به جای کرم‌ها یا استیک‌ها استفاده کنید. به کلمه water base روی محصولات نیز توجه کنید. این محصولات (چه ضد آفتاب و چه محصولات آرایشی) که بر پایه آب تولید شده‌اند، معمولا برای پوست‌های چرب و جوش‌دار بسیار مناسب هستند.

قوام و  Texture ضد آفتاب مناسب پوست آکنه دار چگونه باید باشند؟

معمولاً ضدآفتاب‌هایی که به‌صورت ژل، فلوئید و یا اسپری هستند سبک‌ترند و نسبت به ضدآفتاب‌های کرمی و قالب کرمی‌شکل می‌توانند انتخاب بهتری باشند. خیلی اوقات روی این ضدآفتاب‌ها Water base نوشته شده است، به این معنی که این‌ها موادی هستند که بر پایه‌ی آب تشکیل شده‌اند.

یادمان باشد که یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد باید در زمان درمان آکنه به‌ویژه وقتی که از درمان‌های دارویی آکنه و یا درمان‌های موضعی استفاده می‌کنند این است که باید بدانند پوستشان نسبت به آفتاب حساس‌تر می‌شود و این‌جا هست که لزوم استفاده از ضدآفتاب برای این افراد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

استفاده‌ی صحیح، کامل و درست از ضدآفتاب چگونه است؟

یادمان باشد که بهترین ضدآفتاب‌های دنیا هم بعد از سه ساعت دیگر روی پوست اثر ضدآفتابی ندارند و باید مجدداً تجدید بشوند. افرادی که مشکل آکنه دارند، می‌توانند با یک شوینده‌ی ملایم صورتشان را بشویند و مجدد بعد از سه ساعت ضدآفتابشان را تجدید کنند. افرادی که پوست چرب دارند، می‌توانند بعد از سه ساعت پوستشان را بشویند و دوباره ضدآفتابشان را تجدید کنند.

 آیا ضد آفتاب رنگی ضرر دارد؟ ( آیا باعث لک یا جوش می شود؟)

خیلی ها معتقدند اگر از ضد آفتاب و سپس روی آن از کرم پودر استفاده کنند پوستشان سنگین و ناخوشایند می شود. به همین دلیل از ضد آفتاب های رنگی که پوشانندگی دارند استفاده میکنند. ولی خیلی ها هم می گویند این نوع ضد آفتاب ها برای پوست ضرر دارد. آنچه که باعث رنگی شدن ضد آفتاب می شود اضافه کردن رنگدانه هایی است که از اکسید آهن تشکیل شده اند. پس اینطور که معلوم است کرم ضد آفتاب رنگی تمام خصوصیات و حفاظت نوع بی رنگ را دارد و علاوه بر آن توسط رنگدانه هایی که گفتیم پوشاننده قصورات صورت هم است.

خیر، رنگدانه های موجود در این ضد آفتاب های رنگی اثر منفی روی فاکتور حفاظتی ندارند ولی باید تمام نکات مربوط به استفاده صحیح ضد آفتاب در مورد این نوع ضد آفتاب ها هم رعایت بشود. باید  بدانید استفاده مکرر و هر بار به مدت طولانی از این نوع ضد آفتاب ها همانند کرم پودر اثر مخرب روی پوست خواهد داشت. بنابرین اگر طرفدار این نوع ضد آفتاب ها هستید توصیه میکنیم به مراحل پاک کردن این کرم ها از پوست و شستن صورت دو چندان بها دهید.

بعضی ها معتقدند ضد آفتاب رنگی باعث جوش های زیر پوستی می شود ولی اینطور نیست. اگر پوست شما چرب و یا مختلط و مستعد جوش است فارق از رنگی و یا غیر رنگی بودن ضد آفتاب باید فاقد چربی باشد. رنگی یا غیر رنگی بودن سلیقه ایست و ارتباطی با موضوع جوش زدن ندارد.

نکته های بسیار مهم در مصرف صحیح ضدآفتاب رنگی:

  • نکته بسیار مهم اول این است که اگر شما ضدآفتاب رنگی مصرف میکند ، نباید آن را فقط به اندازه پوشش دلخواهتان بزنید. شاید پوشش ضدآفتاب رنگی شما آنقدر خوب باشد که مصرف به اندازه یک عدس از آن برای کل صورتتان کافی باشد. مقدار استفاده از این محصول باید دقیقا مطابق مقدار استفاده از یک ضدآفتاب باشد. یعنی به اندازه تقریبی دو بند انگشت. اگر به واسطه پوشش خوب ضدآفتابتان آن را کم بزنید، محافظت کامل از پوستتان انجام نمی شود.
  • وقتی یک محصول رنگی استفاده میکنید، بعد از اتمام فعالیت روزانه، باید آن را کامل پاک کنید.  از آنجاییکه رنگدانه ها در منافذ پوست وارد می شوند، پاک کردن آن کمی دشوار است. خوب است بعد از تمیز کردن با شوینده هایی مانند ژل، فوم یا کرمی کلینزر، با تونر نیز صورتتان را پاک کنید. تونرها به واسطه آبکی بودنشان براحتی وارد منافذ پوست می شوند و تمام آرایش و آلودگی ها را پاک می کند.
  • تنها در صورتی پزشکان مصرف ضدآفتابهای رنگی را توصیه نمی کنند که همزمان با مصرف لایه بردار باشد. بعد از پیلینگ مانند لایه برداری شیمیایی با اسید میوه یا لایه برداری فیزیکی مانند میکرودرم، به دلیل امکان نفوذ رنگدانه ها به لایه های زیرین پوست، مصرف آنها توصیه نمی شود.

اول کرم پودر بزنیم بعد ضدآفتاب؟ اول مرطوب کننده بعد ضد آفتاب؟

اغلب کرم پودر ها دارای ترکیبات معدنی مثل اکسیدروی و تیتانیوم هستند که منعکس کننده نور خورشیدند.

 بنابراین بعنوان ضدآفتاب با SPF پائین یعنی درحد ۸ تا ۱۰ عمل می کنند ولی بهتر است نخست یک لایه ضدآفتاب با SPF مناسب برای وضعیت آب و هوایی مالیده شود و پس از کرم پودر استفاده شود.

 چنانچه قرار باشد در کنار ضدآفتاب از کرم های مرطوب کننده، ضد لک و … در طول روز استفاده شود، ضدآفتاب باید خارجی ترین لایه روی پوست باشد.

 ولی در خصوص استفاده از مواد آرایشی مانند کرم پودر و … برعکس است یعنی ضدآفتاب باید داخلی ترین لایه روی پوست باشد و دیگر مواد روی آن قرار گیرند.

پس اگر پوست شما نیاز به رطوبت، آبرسان و یا کرم ضد لک دارد، ابتدا این کرم ها را به صورتتان بزنید و بعد از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. ولی اگر خواستید از کرم پودر برای پوشانندگی استفاده کنید ابتدا، ضد آفتاب بزنید و بعد کرم پودر یا پنکک استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب در دوران بارداری

پوست مادر در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی که در بدن او رخ می دهد بسیار حساس خواهد شد و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می تواند سبب بروز لک در پوست صورت و بدن شود. به همین سبب استفاده از کرم ضد آفتاب در بارداری ضروری است. اما کدام ضد آفتاب در دوران بارداری مناسب بوده و کدام ضد آفتاب در دوران حاملگی منع مصرف دارند.

بهترین ضد آفتاب در بارداری

عاری از اکسی بنزون: لیست مواد تشکیل دهنده کرم ضد آفتاب بارداری را بررسی کرده و از خرید ضد آفتاب هایی که حاوی ماده فعال اکسی بنزون هستند، خودداری کنید.

ضد آفتاب های فیزیکی: ضد آفتاب های فیزیکی یا معدنی با استفاده از اکسید روی یا دی اکسید تیتانیومی که دارند، سدی بین پوست و نور خورشید ایجاد می کنند. این سد، پرتوهای خورشید را منعکس می کند و کاملا مانع از جذب آن توسط پوستتان می شود. آن ها با توجه به خاصیت ضد آلرژیکی بالایی که دارند برای زنان باردار دارای پوست حساس گزینه مناسبی هستند.

  • همچنین موادی که دارای ماده رتینول هستند شامل رتینول، رتینول استات و رتینول لینولئات استفاده نشود.

استفاده از ضد آفتاب در کودکان

پوست حساس کودکان، در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید آسیب‌پذیر است؛ بنابراین محافظت از پوست آنها در مقابل خورشید و استفاده از ضد آفتاب کودکان به عنوان اولین و مهم ترین قدم ضروری است.

محافظت از پوست کودکان در برابر آفتاب، یکی از مهمترین کارهایی است که همه والدین باید انجام دهند. حتی کودکانی که پوست تیره‌تری دارند هم دچار آفتاب سوختگی می‌شوند و زمانی که بزرگ‌ شوند، در معرض خطر سرطان پوست قرار می‌گیرند.

از چه سنی استفاده از ضدآفتاب برای نوزادان بی‌خطر است؟

پوست نوزادان حساس است و به راحتی می‌تواند مواد شیمیایی زیادی را جذب کند؛ بنابراین از استفاده از ضدآفتاب برای نوزادان زیر ۶ ماه اجتناب کنید، (مگر اینکه تنها عنصر فعال در ضدآفتاب اکسید زینک باشد) و فقط روی نواحی کوچکی از پوست نوزادتان ضدآفتاب بزنید.

برای محافظت از پوست نوزادان زیر شش ماه به این نکات توجه کنید.

تا جایی که می‌توانید کودکتان را دور از خورشید نگه دارید، اگر قصد پیاده‌روی دارید این کار را قبل از ساعت ۱۰ صبح یا پس از ۴ بعدازظهر که اشعه‌های UVB چندان قوی نیستند انجام دهید، به کودکتان لباس‌های سبک‌وزن و آستین‌بلند بپوشانید، به طوریکه بازو و ساق پایش پوشانده شود، همچنین از کلا‌ه‌های لبه‌دار و آفتاب‌گیر که صورت، گوش و گردن را می‌پوشاند استفاده کنید.

ضد آفتاب کودکان چه ویژگی باید داشته باشد؟

والدین باید به دنبال ضدآفتاب‌هایی باشند که دارای SPF (فاکتور حفاظتی در برابر خورشید) ۳۰ یا بیشتر بوده و روی آن عبارت “طیف گسترده” قید شده‌باشد و از پوست، هم در برابر اشعه‌های UVA و هم اشعه‌های UVB محافظت ‌کند. ضدآفتاب‌هایی که روی آنها عبارت “ضدآب” یا ” مقاوم در برابر آب” درج شده، بهترین و ماندگارترین پوشش را بویژه در پارک و استخر فراهم می‌کنند.

علاوه‌براین، باید ترکیبات فعال موجود در ضدآفتاب را هم چک کنید و به دنبال اکسید زینک یا دی اکسید تیتانیوم باشید. این ترکیبات، مهارکننده نورخورشید و طیف گسترده هستند و اگر پوست کودکتان حساس باشد، سبب تحریک کمتر پوست او می‌شوند. استفاده از این ترکیبات برای نواحی حساس، نظیر صورت هم بلامانع است، زیرا سبب سوزش چشم‌ نمی‌شوند.

ضدآفتاب را باید چه مدت قبل از قرارگرفتن در برابر خورشید روی پوست کودکمان اعمال کنیم؟

۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا ضدآفتاب جذب پوست شود؛ بنابراین آن را قبل از ترک خانه روی پوست کودکتان اعمال کنید.

خود را درگیر مالیدن کامل ضدآفتاب روی پوست کودکتان نکنید؛ زیرا برای مهار اشعه‌های فرابنفش خورشید، قرار گرفتن لایه ظریفی از ضدآفتاب روی پوست کافی است. ضدآفتاب را به طور مساوی و به مقدار زیاد روی پوست کودکتان بزتید.

اگر کودکمان دچار آفتاب سوختگی شد چکار کنیم؟

اگر کودکتان کمتر از یک سال دارد، یا بزرگتر از یک سال است و دچار تاول، درد شدید، بیحالی و تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد شده ( ۱۰۱ درجه فارنهایت) به متخصص اطفال مراجعه کنید. ایبوپروفن و حمام آب سرد یا کمپرس مرطوب می‌تواند درد، التهاب و خارش را کاهش دهد.

هیچوقت به کودکتان آسپرین ندهید، زیرا این امر می‌تواند منجر به بیماری نادر اما جدی به نام سندرم ری (Reye’s syndrom) شود. تا زمانی که آفتاب سوختگی کودکتان بهبود یابد، او را دور از معرض خورشید قرار دهید.

چند نکته در مورد مصرف ضد آفتاب برای کودک:

  • از حجم کافی ضد آفتاب استفاده کنید. مقدار ضد آفتاب باید طوری باشد که یک لایه از پوست کودک را بپوشاند وگرنه بهترین ضد آفتاب هم که باشد اثر کامل ندارد.
    بیشتر ضد آفتاب‌ها را نباید برای دور چشم استفاده کرد چون با عرق یا مالش ممکن است داخل چشم برود و چشم کودک را بسوزاند. به همین علت بهتر است پس از اینکه به صورت کودک خود ضد آفتاب زدید، با یک پنبه‌ی نمناک دور چشم‌هایش را پاک کنید.
  • از ضد آفتاب فقط برای صورت استفاده نکنید. حواستان به تمام قسمت‌های در معرض آفتاب به خصوص گردن و دست‌های کودک باشد.
  • حتماً نیم ساعت قبل از خروج از منزل از ضد آفتاب برای کودک خود استفاده کنید و آن را هر ۲ ساعت تمدید کنید.
  • حتی اگر ضد آفتاب مقاوم در برابر آب خریده‌اید حتماً پس از شنا آن را تمدید کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *